områder som er kartlagt og verdsatt etter metoden i Miljødirektoratets Veileder M98-2013 (tidligere DN-håndbok 25 2004) og andre viktige friluftslivsområder som for eksempel potensielt tilgjengelige strandsoneområder
områder hvor det offentlige har kontroll over arealbruken gjennom eierskap eller servituttavtale
avgrensning av et tilretteleggingstiltak (innenfor et friluftlivsområde)
angir hvilke gruppe av funksjonshemmede området er tilrettelagt for
angir i hvor stor grad området er tilrettelagt for spesielle aktiviteter eller grupper
angir om området er egnet i undervisningssammenheng eller om området har spesielle natur- eller kulturvitenskaplige kvaliteter
angir hvor god tilgjengeligheten er. Grad av tilgjengelighet til et område avgjøres av mange faktorer som allemannsretten, fysisk tilrettelegging, transports, informasjon mv.
angir om området har spesielle natur- eller kulturhistoriske opplevelseskvaliteter eller om området har et spesielt landskap
angir om området har en spesiell funksjon (adkomstsone, korridor, parkeringsplass el)
angir om området er spesielt godt egnet for en eller flere enkeltaktiviteter som det ikke finnes like gode alternative områder til
angir hvilke funksjoner i området som er tilrettelagt for funksjonshemmede
brukes hvis området skal gjennom en høringsprosess før endelig versjon er "vedtatt"
klassifisering av friluftslivsområder etter funksjon Merknad: For mer uttømmende definisjoner, se Miljødirektoratets Veileder M98-2013 (tidligere Håndbok for kartlegging og verdsetting av friluftslivsområder, Direktoratet for naturforvaltning 2004).
angir om utstrekning av området er stor nok for å utøve de ønskede aktivitetene
angir ulike hellingsgradskategorier som kan begrense friluftslivsaktivitetene i form av telting, opphold eller ferdsel i strandsonen
arealbruk i form av vei- og jernbaneareal, dyrket mark og bygninger bestemmer om en strandsoneareal er modellert som potensielt tilgjengelig eller ikke. De arealer som ikke er påvirket av fysiske inngrep anses å være potensielt tilgjengelige og kan ligge til grunn for videre arbeid i kommunene for å presisere tilgjengelighetsgraden i strandsonen (faktisk tilgjengelig)