Skal benyttes i følgende tilfeller: - Avgrensning av flater med ulik vegnummer og medium - Avgrensning av flater med forskjellige typeveg der ikke fysisk skille kan sees i bildene - Oppdeling av vegflater i mer håndterbare/kortere flater - Oppdeling av flater der avgrensningen mellom vegflatene består av kun oppmerking, for eksempel mellom gang- og sykkelareal på en oppmerket og oppdelt gang- og sykkelveg (sammenfaller i grunnriss og høyde med vegoppmerking) Det presiseres at VegFiktivGrense også skal brukes i avgrensning mellom VegKjørende og VegGåendeOgSyklende (typeveg fortau) mot avkjørsler. Objekttype VegFiktivGrense tegnes normalt ikke ut på kart, men trengs for etablering av flater. Oftest er det ingen synlig linje i terrenget. VegFiktivGrense skal ved fotogrammetrisk registrering alltid være representert i to flater. VegFiktivGrense kan være med på å avgrense både flatene for objekttypene VegKjørende og VegGåendeOgSyklende. Merknad: Der det er naturlig lages nodepunkt til de andre objekttypene i vegsituasjon. Nodepunktene etableres i 3D der dette er naturlig.
Objekttype Vegdekkekant skal benyttes for sidevegs avgrensning mot alle typer flater i FKB-Veg. Trafikkøykant, Fortauskant, GangSykkelvegkant og Gangvegkant er utgått som egne objekttyper og skal registreres som objekttype Vegdekkekant. I tillegg skal også avgrensning mot objekttype Parkeringsområde og bakkant fortau registreres med Vegdekkekant (tidligere registrert med objekttype AnnetVegarealAvgrensning). Vegdekkekant skal registreres fullstendig og sammenhengende. Usikker nøyaktighet/synbarhet (under bruer, tett vegetasjon) oppgis gjennom kvalitetskodingen. Vegdekkekant i tunnel registreres ikke fotogrammetrisk, men kan legges inn i FKB-Veg fra andre datakilder og kodes da med Medium U. Veldefinert Vegdekkekant skal kodes med Synbarhet 0. Krav til stedfestingsnøyaktighet i grunnriss og høyde er angitt under kvalitetskrav i kapittel Datakvalitet. Vegdekkekant som delvis er skjult av overliggende objekter eller skygge (typisk vegetasjon) skal kodes med Synbarhet 2. Vegdekkekant som er helt skjult av overliggende objekter eller skygge (typisk tett vegetasjon eller bru) skal kodes med Synbarhet 3. Vegdekkekant som er vanskelig å definere presist i terrenget på grunn av manglende kontrast mot omgivelsene (typisk grusveg) skal kodes med Synbarhet 1. For en mer fyldig beskrivelse av de forskjellige synbarhetskodene henvises det til https://register.geonorge.no/sosi-kodelister/fkb/generell/5.0/synbarhet. Dersom både Vegdekkekant, Kjørebanekant og Vegskulderkant skal registreres i et kartleggingsprosjekt, og det er umulig å skille objekttypene fra hverandre i flybildene, skal disse objekttypene ha lik geometri. Vegdekkekant rundt trafikkøyer skal registreres fullstendig og sammenhengende. Vegdekkekant kan være med på å avgrense vegflaten VegKjørende og VegGåendeOgSyklende. Merknad: Vegdekkekant skal etableres sammenhengende uansett tilstøtende langsgående objekter (f.eks. vegrekkverk, loddrett forstøtningsmur eller gjerde). Det skal etableres nodepunkt mellom Vegdekkekant og andre tilstøtende vegsituasjonsobjekter. Nodepunktene etableres i 3D der dette er naturlig.
Skal benyttes i følgende tilfeller: - Avgrensing av privat avkjørsel mot veg - Ved forlengelse av vegkant tvers over andre avkjøringer (for eksempel traktorveger) - Ved forlengelse av vegkant over åpne arealer, som parkeringsplasser langs vegen, industriområder og gårdsplasser - Endeavgrensning av blindveger Objekttype VegAnnenAvgrensning kan også benyttes for avgrensning av for eksempel fortau og gågater som går helt inntil husvegg (for eksempel Karl Johans gate). I forbindelse med fotogrammetrisk ajourføring skal ikke VegAnnenAvgrensning under bygning endres hvis ikke det har skjedd en tydelig fysisk endring på bygningen. Denne typen avgrensninger er oftest lagt inn administrativt. VegAnnenAvgrensning er aldri representert i mer enn en flate, altså vegflate på kun en side av avgrensningen. Merknad: Der det er naturlig lages nodepunkt til de andre objekttypene i vegsituasjon. Nodepunktene etableres i 3D der dette er naturlig.