Hinder som står langs vegskulder, parkeringsplasser og større åpne områder hvor det foregår motorisert ferdsel, for å sikre ferdsel, skille ulike trafikantgrupper eller styre kjøremønster. Gjelder ikke private avkjørsler. Vegrekkverk skal også registreres på bru. Kodeliste for egenskapen rekkverkstype finnes på https://register.geonorge.no/sosi-kodelister/fkb/veg/5.0/Typevegrekkverk.
I små rundkjøringer er ofte ytre del av sentraløya etablert som et overkjørbart areal slik at de største kjøretøyene skal kunne passere. Dette arealet en en del av trafikkøya. Den ytre sirkelen registreres som objekttype Vegdekkekant. Den indre avgrensningen av overkjørbart areal registreres som OverkjørbartArealAvgrensning. I trange og smale kryss og rundkjøringer kan også sidearealet på vegen og deler av deleøy være overkjørbart. Her registreres avgrensningen mot vegen som Vegdekkekant. Avgrensningen ut mot deleøy eller terreng registreres som OverkjørbartArealAvgrensning. Det presiseres at helt overkjørbart areal (i samme plan som vegbanen, men avgrenset med oppmerking eller annen type dekke) ikke skal registreres som overkjørbart areal. Merknad: Det skal etableres nodepunkt mellom OverkjørbartArealAvgrensning og andre tilstøtende vegsituasjonsobjekter. Nodepunktene etableres i 3D der dette er naturlig.
Kan erstattes av andre objekter (for eksempel mur) når dette er hensiktsmessig. Benyttes også for avgrensing av åpne kjørbare områder i tilknytning til skoler, industri, servicebygg og lignende. Innenfor lufthavnsområder kan AnnetVegarealAvgrensning også brukes til vegsituasjon som ikke beskrives av andre objekttyper i FKB-Veg eller FKB-Lufthavn. AnnetVegarealAvgrensning registreres kun der det er tydelig skille mellom vegarealet og omkringliggende terreng. Detaljer inne på gårdsplasser registreres ikke, se figurer under. AnnetVegarealAvgrensning skal så langt som mulig registreres under bruer og trafikklokk, men ikke i tunneler. Usikker nøyaktighet/synbarhet oppgis gjennom kvalitetskodingen Merknad: Der det er naturlig lages nodepunkt til de andre objekttypene i vegsituasjon. Nodepunktene etableres i 3D der dette er naturlig.
Skal registreres som lukket polygon (ett objekt). Det presiseres at avgrensning til alle typer fartsdempere skal registreres så lenge de er synlige i bildene.
Vegskulderkanten går så langt ut som vegarealet går. Dette kan for eksempel være ut til planumskanten, gruskanten, kantstein eller fortauskant. Enkelte ganger er det kjørbart område ut til vegskulderkanten, mens i andre tilfeller kan det være at rekkverk og autovern sperrer for dette (rekkverket/autovern står inne på vegskulderen). Dersom objekttype Vegskulderkant skal registreres skal denne registreres sammenhengende for alle aktuelle veger, selv om Vegskulderkant er sammenfallende med for eksempel objekttypene Kjørebanekant eller Vegdekkekant. Ved fotogrammetrisk registrering skal Vegskulderkant som hovedregel alltid konstrueres, selv der konstruktøren ikke har innsyn (konstruktøren er den som er best til å "tippe" hvor Vegskulderkant er). I unntakstilfeller kan Vegskulderkant genereres fra senterlinje av veg. Angis med egenskapen Synbarhet 3 og dårligere nøyaktighetskoding. Vegskulderkant skal registreres under bruer og trafikklokk, men ikke i tunneler. Usikker nøyaktighet/synbarhet oppgis gjennom kvalitetskodingen. Dersom Vegdekkekant, Kjørebanekant og Vegskulderkant skal registreres i et kartleggingsprosjekt, og at man i flybildene ikke kan skille objekttypene fra hverandre, skal disse objekttypene ha lik geometri. Merknad: Vegskulderkant skal etableres sammenhengende uansett tilstøtende langsgående objekter (f.eks. vegrekkverk, loddrett forstøtningsmur eller gjerde). Den skal også registreres sammenhengende over avkjørsler og privat/kommunal veg (alle tilstøtende veger som det ikke er registrert Vegskulderkant på).
Dersom denne opsjonen bestilles må det utarbeides instruks eller manus for hvilke bruksområder vegoppmerking skal registreres for. Noen av bruksområdene kan sees i eksempelet over. Kodeliste for egenskapen bruksområde finnes på https://register.geonorge.no/sosi-kodelister/fkb/veg/5.0.
Dersom Kjørebanekant skal registreres skal denne registreres sammenhengende for alle aktuelle veger. Kjørebanen er avgrenset av kantlinjene eller sammenfallende med Vegdekkekant eller Vegskulderkant. I ytterkant registreres hvit kantlinje (heltrukken eller stiplet). Dersom det er midtdeler eller trafikkøyer registreres i tillegg gule sperrelinjer som Kjørebanekant. Dersom både Vegdekkekant, Kjørebanekant og Vegskulderkant skal registreres i et kartleggingsprosjekt, og man i flybildene ikke kan skille objekttypene fra hverandre, skal disse objekttypene ha lik geometri. Kjørebanekant skal så langt som mulig registreres under bruer og trafikklokk, men ikke i tunneler. Usikker nøyaktighet/synbarhet oppgis gjennom kvalitetskodingen.
Det presiseres at alle synlige vegbommer skal registreres fotogrammetrisk. Vegbommene registreres som om de er lukket/nedfelt, selv om bommen står åpen i bildene. Vegbommer er også representert med punktgeometri (objekttype Vegsperring) i FKB-Vegnett og FKB-TraktorvegSti. Ved fotogrammetrisk datafangst skal vegbommer kun registreres i FKB-Veg. Kodeliste for egenskapen vegbomtype finnes på https://register.geonorge.no/sosi-kodelister/fkb/veg/5.0/typevegbom. Kodeliste for egenskapen funksjon finnes på https://register.geonorge.no/sosi-kodelister/fkb/veg/5.0/funksjonvegbom.
Ved fotogrammetrisk registrering kan det være vanskelig å se trafikksignal.
Oppmerket kryssing av veg/gate for fotgjengere. Registreres når gangfeltet er tydelig oppmerket på vegbanen. Omrisset etableres som lukket polygon (ett objekt).
Skal registreres som lukket polygon (ett objekt). Merknad: Det skal etableres nodepunkt mellom FeristAvgrensning og tilstøtende vegsituasjonsobjekter der dette er naturlig. Nodepunktene etableres i 3D der dette er naturlig.