Benyttes også for tydelig opparbeida sammenhengende Gang/sykkelveger uten direkte tilknytning til kjøreveg Ved fotogrammetrisk kartlegging kan det være vanskelig å se forskjell på GangSykkelveg, fortau, gangveg og annet vegareal. Veglenke fra Elveg skal benyttes som manus for registrering av VegGåendeOgSyklende. Det presiseres at flate VegGåendeOgSyklende skal deles der det er forskjellig bruk av vegen. Både når de er skilt med kantstein/nivå og når de kun er skilt med oppmerking. Klassifisering av typeveg i Elveg er styrende for tolkningen. For typeveg-inndeling, se figur 16 i dette dokumentet. GangSykkelveg kan være fremkommelige for kjøretøy men er ikke åpen for annet enn kjøring for ”teknisk vedlikehold”, kjøring til eiendommene og evt nødhjelpskjøring. Dersom gågate, gangveg eller fortau går helt inn til husvegg benyttes VegAnnenAvgrensning som lukkelinjer ved flatedanning. VegGåendeOgSyklende skal registreres under bruer og trafikklokk. Usikker nøyaktighet/synbarhet oppgis gjennom kvalitetskodingen. VegGåendeOgSyklende i tunnel registreres ikke fotogrammetrisk, men kan legges inn i FKB-Veg fra andre datakilder og kodes da med Medium U. VegGåendeOgSyklende (FLATE) kan avgrenses av Vegdekkekant, og øvrige objekttyper som kan avgrense vegflata. Kodeliste for egenskapen typeveg finnes på https://register.geonorge.no/sosi-kodelister/fkb/veg/5.0.
Trafikkøy skal så langt som mulig registreres under bruer og trafikklokk, men ikke i tunneler. Usikker nøyaktighet/synbarhet oppgis gjennom kvalitetskodingen. For rundkjøringer med flere indre avgrensninger (overkjørbart areal), se objekttype OverkjørbartArealAvgrensning. Trafikkøy avgrenses av Vegdekkekant. Trafikkøyer som delvis ligger på bru (MEDIUM L) tillates splittet med VegFiktivGrense.
VegKjørende skal registreres for europa-, riks-, fylkes-, kommunal-, skogsbil- og privatveg som oppfyller minst et av disse kriteriene: - Vegen er lenger enn 50 meter - Vegen er gjennomkjørbar (knytter vegnettet sammen) VegKjørende skal registreres under bruer og trafikklokk. Usikker nøyaktighet/ synbarhet oppgis gjennom kvalitetskodingen. Veg i tunnel registreres ikke fotogrammetrisk, men kan legges inn i FKB-Veg fra andre datakilder og kodes da med Medium U. Egenskap typeveg i Elveg skal benyttes som manus for, og være styrende for koding av vegkanter og flater i FKB-Veg. Enhver endring av geometri og egenskap typeveg i Elveg eller FKB-TraktorvegSti skal følges opp med konsekvensretting av vegkanter og flater i FKB-Veg. Det er alltid senterlinjegeometri i Elveg og FKB-TraktorvegSti som skal være førende for innhold og koding av vegkanter og vegflater i FKB-Veg, ikke omvendt. I Elveg kan det ligge veglenker som ikke oppfyller kriteriene for etablering av VegKjørende (flate), for eksempel at de er kortere enn minstemål. I slike tilfeller er det ikke krav om etablering av vegflate i FKB-Veg. Det tolereres inntil +/- 10 meter avvik mellom Elveg og FKB-Veg i forbindelse med avslutning av veglenker inn på gårdsplasser ol. VegKjørende skal registreres fram til gårdsplass/gårdstun hvor vegarealet videre beskrives av objekttype AnnetVegarealAvgrensning. VegKjørende skal ikke registreres over åpne vegareal avgrenset av AnnetVegarealAvgrensning, med mindre det faktisk går en veg med unike adresser over området. Se under for figurer som viser de forskjellige situasjonene som er nevnt over. VegKjørende (flate) kan avgrenses av Vegdekkekant, VegAnnenAvgrensning eller VegFiktivGrense. Vegflatene skal deles der VREF-koding endres, eller oftere. For kommunale og private veger samt skogsbilveier deles vegflatene opp etter vegkategori (K, P eller S), ikke vegnummer. Merknader: - Egenskapen VEGNUMMER påføres alle ERF-veger - Egenskapen VEGOVERVEG benyttes der man har to eller flere veger over hverandre og alle har MEDIUM L (forekommer ved store trafikkmaskiner). Verdi JA benyttes for vegen som ligger øverst. Denne egenskapen benyttes for å styre hvilke flater som skal tegnes øverst (prioritet). Kodeliste for egenskapen typeveg finnes på https://register.geonorge.no/sosi-kodelister/fkb/veg/5.0.
Det kan være vanskelig å skille mellom parkeringsplass og annet vegareal. Dersom det skal dannes flate av Parkeringsområde, forutsettes det at oppdragsgiver utarbeider manuskart som støtte til registreringsarbeidet. Parkeringsområde kan avgrenses av Vegdekkekant og øvrige vegsituasjonsobjekter.