VegomraadeElementType

kodeliste

Statens vegvesen Ukjent

Union VegdesignElementType er satt sammen av flere kodelister
Navn Beskrivelse Kodeverdi
gateKjørebane Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring. gateKjoerebane
gateSyklendeGående Gate for gående og syklende. gateSyklendeGaaende
gateFortauSone Anlegg for gående som er skilt fra kjørebanen med kantstein. gateFortauSone
gateKantstein Stein som settes for å avgrense trafikkøyer, fortau, midtdelere etc. Vanlige materialer er granitt og betong. gateKantstein
gateTilleggselement Betegnelse på flate knyttet til gate som ikke dekkes av omforente betegnelser. gateTilleggselement
vegKjørebane Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring. vegKjoerebane
vegSyklendeGående Gang- og sykkelveg er en veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for kombinert gang- og sykkel- trafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, rekkverk, kantstein eller på annen måte. vegSyklendeGaaende
vegTilleggselement Betegnelse på flate knyttet til veg som ikke dekkes av omforente betegnelser. vegTilleggselement
rekkverkSideområde_GrøftÅpen - Sidegrøft - Terrenggrøfter - Nedføringsrenner Sidegrøfter omfatter åpne/dype grøfter til drenering av vegkroppen og til bortledning av overvann, samt snødeponi, og åpne/grunne grøfter til snødeponi og bortledning av overvann der vegkroppen for øvrig dreneres gjennom dype/lukkede grøfter. rekkverkSideomraade_GroeftAapen
rekkverkSideområde_GrøftLukket Lukket grøft er grøfter til drensledninger, overvannsledninger, stikkrenner/kulverter samt grøfter til installasjoner for andre etater (VA- ledninger, andre kommunale ledninger, mv. rekkverkSideomraade_GroeftLukket
rekkverkSideområde_Voll En voll er en oppfylling av terreng. En voll er et element som primært bør nyttes i mindre tett og spredt bebyggelse, mens den ikke hører hjemme i tett by. rekkverkSideomraade_Voll
rekkverkSideområde_Trafikkdeler Areal eller fysisk skille mellom ulike trafikantgrupper. rekkverkSideomraade_Trafikkdeler
rekkverkSideområde_Mur Murer av naturstein, betong og gabioner For dimensjonering ihht. krav i avsnittet over vises til: - Håndbok N400 Bruprosjektering (Ref. 4) - Håndbok V220 Geoteknikk i vegbygging (Ref. 6) Det vises til Håndbok V270 Tørrmuring med maskin (Ref. 7) for faglige råd om tørrmuring. rekkverkSideomraade_Mur
rekkverkSideområde_Sideterreng Areal langs veg utenfor fyllingsfot og skjæringstopp. rekkverkSideomraade_Sideterreng
fyllingSkjæring Fylling for veg over opprinnelig terreng. Skjæring: Utgraving i opprinnelig terreng begrenset av skjæringsskråning og vegens planum. fyllingSkjaering
skilleMellomKjøreretninger Langsgående linjer, sperreområde eller fysisk midtdeler. skilleMellomKjoereretninger
sideanlegg Samlebetegnelse for ulike anlegg for stopp, som:
  • Serviceanlegg/Rasteplass
  • Stopplomme
  • Kontrollplass/vektplass
  • Kollektivterminal (bussterminal)
  • Godsterminal
  • Parkeringsplass (inkl. samkjørselplass og oppstillingsplass)
  • Kjettingplass
sideanlegg
vegBuss vegBuss
gateBuss gateBuss
Verdi Navn Beskrivelse
gateKjørebane Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring.
gateSyklendeGående Gate for gående og syklende.
gateFortauSone Anlegg for gående som er skilt fra kjørebanen med kantstein.
gateKantstein Stein som settes for å avgrense trafikkøyer, fortau, midtdelere etc. Vanlige materialer er granitt og betong.
gateTilleggselement Betegnelse på flate knyttet til gate som ikke dekkes av omforente betegnelser.
vegKjørebane Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring.
vegSyklendeGående Gang- og sykkelveg er en veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for kombinert gang- og sykkel- trafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, rekkverk, kantstein eller på annen måte.
vegTilleggselement Betegnelse på flate knyttet til veg som ikke dekkes av omforente betegnelser.
rekkverkSideområde_GrøftÅpen - Sidegrøft - Terrenggrøfter - Nedføringsrenner Sidegrøfter omfatter åpne/dype grøfter til drenering av vegkroppen og til bortledning av overvann, samt snødeponi, og åpne/grunne grøfter til snødeponi og bortledning av overvann der vegkroppen for øvrig dreneres gjennom dype/lukkede grøfter.
rekkverkSideområde_GrøftLukket Lukket grøft er grøfter til drensledninger, overvannsledninger, stikkrenner/kulverter samt grøfter til installasjoner for andre etater (VA- ledninger, andre kommunale ledninger, mv.
rekkverkSideområde_Voll En voll er en oppfylling av terreng. En voll er et element som primært bør nyttes i mindre tett og spredt bebyggelse, mens den ikke hører hjemme i tett by.
rekkverkSideområde_Trafikkdeler Areal eller fysisk skille mellom ulike trafikantgrupper.
rekkverkSideområde_Mur Murer av naturstein, betong og gabioner For dimensjonering ihht. krav i avsnittet over vises til: - Håndbok N400 Bruprosjektering (Ref. 4) - Håndbok V220 Geoteknikk i vegbygging (Ref. 6) Det vises til Håndbok V270 Tørrmuring med maskin (Ref. 7) for faglige råd om tørrmuring.
rekkverkSideområde_Sideterreng Areal langs veg utenfor fyllingsfot og skjæringstopp.
fyllingSkjæring Fylling for veg over opprinnelig terreng. Skjæring: Utgraving i opprinnelig terreng begrenset av skjæringsskråning og vegens planum.
skilleMellomKjøreretninger Langsgående linjer, sperreområde eller fysisk midtdeler.
sideanlegg Samlebetegnelse for ulike anlegg for stopp, som: <ul> <li>Serviceanlegg/Rasteplass </li> <li>Stopplomme </li> <li>Kontrollplass/vektplass </li> <li>Kollektivterminal (bussterminal) </li> <li>Godsterminal </li> <li>Parkeringsplass (inkl. samkj&#248;rselplass og oppstillingsplass) </li> <li>Kjettingplass</li> </ul>
vegBuss
gateBuss
Name Description Code value
gateKjørebane
gateSyklendeGående
gateFortauSone
gateKantstein
gateTilleggselement
vegKjørebane
vegSyklendeGående
vegTilleggselement
rekkverkSideområde_GrøftÅpen
rekkverkSideområde_GrøftLukket
rekkverkSideområde_Voll
rekkverkSideområde_Trafikkdeler
rekkverkSideområde_Mur
rekkverkSideområde_Sideterreng
fyllingSkjæring
skilleMellomKjøreretninger
sideanlegg
vegBuss
gateBuss

Vis VegomraadeElementType i NVDB Datakatalog

Id Navn Type Multiplisitet
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1
1 ..1