| Navn | Beskrivelse | Kodeverdi |
|---|---|---|
| kollektivfelt | Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og vegoppmerking er forbeholdt kollektivtrafikk (for eksempel buss og taxi), samt de kjøretøy som nevnes i trafikkreglenes bestemmelser. | kollektivfelt |
| kjørefeltForBil | Kjørefelt for bil. Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). | kjørefeltForBil |
| busskantstopp | Felt for busskantstopp. Kantstopp for buss med venteareal bør utformes slik det framgår av figur E.35 i håndbok N100 Veg og gateuforming. | busskantstopp |
| sykkelfelt | Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende. | sykkelfelt |
| sykkelboks | Oppmerket oppstillingsplass for syklende foran tilbaketrukket stopplinje i signalregulerte kryss. | sykkelboks |
| gangOgSykkelveg | Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte (hentet fra trafikkreglene). | gangOgSykkelveg |
| sykkelveg | Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte. | sykkelveg |
| parkeringForBil | Felt for bilparkering. Enhver hensetting av kjøretøy selv om føreren ikke forlater dette, unntatt kortest mulig opphold for av- og påstigning eller av- og pålessing. | parkeringForBil |
| tungtrafikkfelt | Felt for tungtrafikk | tungtrafikkfelt |
| sambruksfelt | Med sambruksfelt menes separate kjørefelt for kollektivtrafikk der man også aksepterer at feltet anvendes for eksempel av personbiler med et visst minste antall passasjerer, som minst én eller to personer i bilen i tillegg til føreren. | sambruksfelt |
| Verdi | Navn | Beskrivelse |
|---|---|---|
| kollektivfelt | Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og vegoppmerking er forbeholdt kollektivtrafikk (for eksempel buss og taxi), samt de kjøretøy som nevnes i trafikkreglenes bestemmelser. | |
| kjørefeltForBil | Kjørefelt for bil. Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). | |
| busskantstopp | Felt for busskantstopp. Kantstopp for buss med venteareal bør utformes slik det framgår av figur E.35 i håndbok N100 Veg og gateuforming. | |
| sykkelfelt | Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende. | |
| sykkelboks | Oppmerket oppstillingsplass for syklende foran tilbaketrukket stopplinje i signalregulerte kryss. | |
| gangOgSykkelveg | Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte (hentet fra trafikkreglene). | |
| sykkelveg | Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte. | |
| parkeringForBil | Felt for bilparkering. Enhver hensetting av kjøretøy selv om føreren ikke forlater dette, unntatt kortest mulig opphold for av- og påstigning eller av- og pålessing. | |
| tungtrafikkfelt | Felt for tungtrafikk | |
| sambruksfelt | Med sambruksfelt menes separate kjørefelt for kollektivtrafikk der man også aksepterer at feltet anvendes for eksempel av personbiler med et visst minste antall passasjerer, som minst én eller to personer i bilen i tillegg til føreren. |
| Name | Description | Code value |
|---|---|---|
| kollektivfelt | ||
| kjørefeltForBil | ||
| busskantstopp | ||
| sykkelfelt | ||
| sykkelboks | ||
| gangOgSykkelveg | ||
| sykkelveg | ||
| parkeringForBil | ||
| tungtrafikkfelt | ||
| sambruksfelt |
Vis Vegdesign_Gate_Kjørebane i NVDB Datakatalog
| Id | Navn | Type | Multiplisitet |
|---|---|---|---|
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 |