Beskriver den frihet et kjøretøy trenger i veg-/kjørearealet ved trafikkering av vegnettet. Se kjøremåte A, B og C.
Navn |
Beskrivelse |
Kodeverdi |
A |
Kjøremåte A:
Ved kjøremåte A forutsettes følgende nårdet gjelder dimensjonerende kjøretøy:
- kjøretøyet skal kunne trafikkere veg-/gateanlegget kun ved bruk av eget kjørefelt. Dette betyr athele kjøretøyet, inklusiv overheng, skal kunne bevege seg innenfor sitt eget kjørefelt
- på veger og gater utenom kryss skal disse strekningene kunne trafikkeres med en fart tilsvarendefartsgrensen
- i kryss skal kjøretøyet kunne kjøre gjennom krysset med en fart på 15 km/t
- i slyng skal kjøretøyet kunne kjøre med en fart på 15 km/t
- kjøretøyet skal ikke behøve å rygge på snuplasser
|
A |
B |
Kjøremåte B:
Ved kjøremåte B forutsettes følgende når det gjelder dimensjonerende kjøretøy:
- i kryss forutsettes kjøretøyet å kunne bruke deler av motgående kjørefelt i den veg/gate kjøretøyetsvinger inn i
- på veger og gater utenfor kryss antas at valgt kjøretøy på enkelte partier trafikkerer disse med enlavere fart enn fartsgrensen
- i kryss forutsettes valgt kjøretøy å kunne kjøre gjennom krysset med en lavere fart enn 15 km/t
- i slyng skal kjøretøyet kunne kjøre med en fart på 15 km/t
- kjøretøyet vil i noen tilfeller måtte regne med å rygge på snuplasser
|
B |
C |
Kjøremåte C:
Kjøremåte C vil primært være knyttet til kryss. Ved kjøremåte C forutsettes følgende når det gjelder dimensjonerende kjøretøy:
- kjøretøyet forutsettes å kunne bruke hele kjørebanebredden både i den veg/gate kjøretøyet svinger av fra og i den veg/gate kjøretøyet svinger inn i
- valgt kjøretøy forutsettes å kjøre gjennom krysset med en lavere fart enn 15 km/t
- kjøretøyet vil i noen tilfeller måtte regne med å rygge på snuplasser
|
C |
Verdi |
Navn |
Beskrivelse |
|
A |
Kjøremåte A:
Ved kjøremåte A forutsettes følgende nårdet gjelder dimensjonerende kjøretøy:
<ul>
<li>kjøretøyet skal kunne trafikkere veg-/gateanlegget kun ved bruk av eget kjørefelt. Dette betyr athele kjøretøyet, inklusiv overheng, skal kunne bevege seg innenfor sitt eget kjørefelt</li>
<li>på veger og gater utenom kryss skal disse strekningene kunne trafikkeres med en fart tilsvarendefartsgrensen</li>
<li>i kryss skal kjøretøyet kunne kjøre gjennom krysset med en fart på 15 km/t</li>
<li>i slyng skal kjøretøyet kunne kjøre med en fart på 15 km/t</li>
</ul>
<ul>
<li>kjøretøyet skal ikke behøve å rygge på snuplasser</li>
</ul> |
|
B |
Kjøremåte B:
Ved kjøremåte B forutsettes følgende når det gjelder dimensjonerende kjøretøy:
<ul>
<li>i kryss forutsettes kjøretøyet å kunne bruke deler av motgående kjørefelt i den veg/gate kjøretøyetsvinger inn i</li>
<li>på veger og gater utenfor kryss antas at valgt kjøretøy på enkelte partier trafikkerer disse med enlavere fart enn fartsgrensen</li>
<li>i kryss forutsettes valgt kjøretøy å kunne kjøre gjennom krysset med en lavere fart enn 15 km/t</li>
<li>i slyng skal kjøretøyet kunne kjøre med en fart på 15 km/t</li>
<li>kjøretøyet vil i noen tilfeller måtte regne med å rygge på snuplasser</li>
</ul> |
|
C |
Kjøremåte C:
Kjøremåte C vil primært være knyttet til kryss. Ved kjøremåte C forutsettes følgende når det gjelder dimensjonerende kjøretøy:
<ul>
<li>kjøretøyet forutsettes å kunne bruke hele kjørebanebredden både i den veg/gate kjøretøyet svinger av fra og i den veg/gate kjøretøyet svinger inn i</li>
<li>valgt kjøretøy forutsettes å kjøre gjennom krysset med en lavere fart enn 15 km/t</li>
<li>kjøretøyet vil i noen tilfeller måtte regne med å rygge på snuplasser</li>
</ul> |
Name |
Description |
Code value |
A |
|
|
B |
|
|
C |
|
|