Navn |
Beskrivelse |
Kodeverdi |
kollektivfelt |
Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og vegoppmerking er forbeholdt kollektivtrafikk (for eksempel buss og taxi), samt de kjøretøy som nevnes i trafikkreglenes bestemmelser.
|
kollektivfelt |
sambruksfelt |
Med sambruksfelt menes separate kjørefelt for kollektivtrafikk der man også aksepterer at feltet anvendes for eksempel av personbiler med et visst minste antall passasjerer, som minst én eller to personer i bilen i tillegg til føreren. |
sambruksfelt |
kjørefeltForBil |
Kjørefelt for bil. Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). |
kjørefeltForBil |
tungtrafikkfelt |
Felt for tungtrafikk |
tungtrafikkfelt |
busskantstopp |
Felt for busskantstopp. Kantstopp for buss med venteareal bør utformes slik det framgår av figur E.35 i håndbok N100 Veg og gateuforming. |
busskantstopp |
akselerasjonsfelt |
Fartsøkningsfelt langs kjørebanen hvor kjøretøyene akselererer og innpasser seg i primærvegens trafikkstrøm. |
akselerasjonsfelt |
breddeutvidelse |
Utvidelse av kjørebanen i kurver på grunn av kjøretøyenes sporingsegenskaper. |
breddeutvidelse |
avkjørsel |
Avkjørsel er en kjørbar fysisk sammenkobling mellom en privat veg og en offentlig veg. Se også side 177 i kommentarutgave til vegloven. |
avkjørsel |
forbikjøringsfelt |
Ekstra kjørefelt for forbikjøring, for eksempel i stigninger.
|
forbikjøringsfelt |
høyresvingefelt |
Eget kjørefelt for avsving til høyre fra gjennomgående kjørefelt.
|
høyresvingefelt |
venstresvingefelt |
Separate venstresvingefelt er sikkerhetsmessig gunstig, særlig i T-kryss. Behov for og lengde av venstresvingefelt bestemmes ut fra kapasitet og avviklingsstandard. |
venstresvingefelt |
retardasjonsfelt |
Fartsreduksjonsfelt hvor kjøretøyene retarderer i forbindelse med avkjøring. |
retardasjonsfelt |
rampe |
Forbindelsesveg mellom kryssende veger. |
rampe |
kjørefelt |
Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). |
kjørefelt |
Verdi |
Navn |
Beskrivelse |
|
kollektivfelt |
Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og vegoppmerking er forbeholdt kollektivtrafikk (for eksempel buss og taxi), samt de kjøretøy som nevnes i trafikkreglenes bestemmelser.
|
|
sambruksfelt |
Med sambruksfelt menes separate kjørefelt for kollektivtrafikk der man også aksepterer at feltet anvendes for eksempel av personbiler med et visst minste antall passasjerer, som minst én eller to personer i bilen i tillegg til føreren. |
|
kjørefeltForBil |
Kjørefelt for bil. Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). |
|
tungtrafikkfelt |
Felt for tungtrafikk |
|
busskantstopp |
Felt for busskantstopp. Kantstopp for buss med venteareal bør utformes slik det framgår av figur E.35 i håndbok N100 Veg og gateuforming. |
|
akselerasjonsfelt |
Fartsøkningsfelt langs kjørebanen hvor kjøretøyene akselererer og innpasser seg i primærvegens trafikkstrøm. |
|
breddeutvidelse |
Utvidelse av kjørebanen i kurver på grunn av kjøretøyenes sporingsegenskaper. |
|
avkjørsel |
Avkjørsel er en kjørbar fysisk sammenkobling mellom en privat veg og en offentlig veg. Se også side 177 i kommentarutgave til vegloven. |
|
forbikjøringsfelt |
Ekstra kjørefelt for forbikjøring, for eksempel i stigninger.
|
|
høyresvingefelt |
Eget kjørefelt for avsving til høyre fra gjennomgående kjørefelt.
|
|
venstresvingefelt |
Separate venstresvingefelt er sikkerhetsmessig gunstig, særlig i T-kryss. Behov for og lengde av venstresvingefelt bestemmes ut fra kapasitet og avviklingsstandard. |
|
retardasjonsfelt |
Fartsreduksjonsfelt hvor kjøretøyene retarderer i forbindelse med avkjøring. |
|
rampe |
Forbindelsesveg mellom kryssende veger. |
|
kjørefelt |
Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). |
Name |
Description |
Code value |
kollektivfelt |
|
|
sambruksfelt |
|
|
kjørefeltForBil |
|
|
tungtrafikkfelt |
|
|
busskantstopp |
|
|
akselerasjonsfelt |
|
|
breddeutvidelse |
|
|
avkjørsel |
|
|
forbikjøringsfelt |
|
|
høyresvingefelt |
|
|
venstresvingefelt |
|
|
retardasjonsfelt |
|
|
rampe |
|
|
kjørefelt |
|
|
Vis Vegdesign_Veg_Kjørebane i NVDB Datakatalog
Id |
Navn |
Type |
Multiplisitet |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |
|
|
|
1 ..1 |