| Navn | Beskrivelse | Kodeverdi |
|---|---|---|
| kollektivfelt | Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og vegoppmerking er forbeholdt kollektivtrafikk (for eksempel buss og taxi), samt de kjøretøy som nevnes i trafikkreglenes bestemmelser. | kollektivfelt |
| sambruksfelt | Med sambruksfelt menes separate kjørefelt for kollektivtrafikk der man også aksepterer at feltet anvendes for eksempel av personbiler med et visst minste antall passasjerer, som minst én eller to personer i bilen i tillegg til føreren. | sambruksfelt |
| kjørefeltForBil | Kjørefelt for bil. Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). | kjørefeltForBil |
| tungtrafikkfelt | Felt for tungtrafikk | tungtrafikkfelt |
| busskantstopp | Felt for busskantstopp. Kantstopp for buss med venteareal bør utformes slik det framgår av figur E.35 i håndbok N100 Veg og gateuforming. | busskantstopp |
| akselerasjonsfelt | Fartsøkningsfelt langs kjørebanen hvor kjøretøyene akselererer og innpasser seg i primærvegens trafikkstrøm. | akselerasjonsfelt |
| breddeutvidelse | Utvidelse av kjørebanen i kurver på grunn av kjøretøyenes sporingsegenskaper. | breddeutvidelse |
| avkjørsel | Avkjørsel er en kjørbar fysisk sammenkobling mellom en privat veg og en offentlig veg. Se også side 177 i kommentarutgave til vegloven. | avkjørsel |
| forbikjøringsfelt | Ekstra kjørefelt for forbikjøring, for eksempel i stigninger. | forbikjøringsfelt |
| høyresvingefelt | Eget kjørefelt for avsving til høyre fra gjennomgående kjørefelt. | høyresvingefelt |
| venstresvingefelt | Separate venstresvingefelt er sikkerhetsmessig gunstig, særlig i T-kryss. Behov for og lengde av venstresvingefelt bestemmes ut fra kapasitet og avviklingsstandard. | venstresvingefelt |
| retardasjonsfelt | Fartsreduksjonsfelt hvor kjøretøyene retarderer i forbindelse med avkjøring. | retardasjonsfelt |
| rampe | Forbindelsesveg mellom kryssende veger. | rampe |
| kjørefelt | Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). | kjørefelt |
| Verdi | Navn | Beskrivelse |
|---|---|---|
| kollektivfelt | Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og vegoppmerking er forbeholdt kollektivtrafikk (for eksempel buss og taxi), samt de kjøretøy som nevnes i trafikkreglenes bestemmelser. | |
| sambruksfelt | Med sambruksfelt menes separate kjørefelt for kollektivtrafikk der man også aksepterer at feltet anvendes for eksempel av personbiler med et visst minste antall passasjerer, som minst én eller to personer i bilen i tillegg til føreren. | |
| kjørefeltForBil | Kjørefelt for bil. Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). | |
| tungtrafikkfelt | Felt for tungtrafikk | |
| busskantstopp | Felt for busskantstopp. Kantstopp for buss med venteareal bør utformes slik det framgår av figur E.35 i håndbok N100 Veg og gateuforming. | |
| akselerasjonsfelt | Fartsøkningsfelt langs kjørebanen hvor kjøretøyene akselererer og innpasser seg i primærvegens trafikkstrøm. | |
| breddeutvidelse | Utvidelse av kjørebanen i kurver på grunn av kjøretøyenes sporingsegenskaper. | |
| avkjørsel | Avkjørsel er en kjørbar fysisk sammenkobling mellom en privat veg og en offentlig veg. Se også side 177 i kommentarutgave til vegloven. | |
| forbikjøringsfelt | Ekstra kjørefelt for forbikjøring, for eksempel i stigninger. | |
| høyresvingefelt | Eget kjørefelt for avsving til høyre fra gjennomgående kjørefelt. | |
| venstresvingefelt | Separate venstresvingefelt er sikkerhetsmessig gunstig, særlig i T-kryss. Behov for og lengde av venstresvingefelt bestemmes ut fra kapasitet og avviklingsstandard. | |
| retardasjonsfelt | Fartsreduksjonsfelt hvor kjøretøyene retarderer i forbindelse med avkjøring. | |
| rampe | Forbindelsesveg mellom kryssende veger. | |
| kjørefelt | Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke (hentet fra trafikkreglene). |
| Name | Description | Code value |
|---|---|---|
| kollektivfelt | ||
| sambruksfelt | ||
| kjørefeltForBil | ||
| tungtrafikkfelt | ||
| busskantstopp | ||
| akselerasjonsfelt | ||
| breddeutvidelse | ||
| avkjørsel | ||
| forbikjøringsfelt | ||
| høyresvingefelt | ||
| venstresvingefelt | ||
| retardasjonsfelt | ||
| rampe | ||
| kjørefelt |
Vis Vegdesign_Veg_Kjørebane i NVDB Datakatalog
| Id | Navn | Type | Multiplisitet |
|---|---|---|---|
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 | |||
| 1 ..1 |